Zomerkamp 2024

14 jul 2024

Op zaterdag 6 juli vertrekt de leiding alvast naar Oud-Beijerland om alles voor te bereiden voor het zomerkamp van de welpen. We komen terecht in een leuk en echt scoutinggebouw in een prachtig natuurgebied aan de Oude Maas. Hier gaan we ons zeker wel een week vermaken.

De welpen verzamelen op maandag 8 juli bij ons gebouw in Axel en krijgen daar een brief in een hele vreemde taal. Ze rijden met 3 auto’s richting Oud-Beijerland en in elke auto gaat zo’n brief mee. Waar de welpen in 2 auto’s de moed al snel opgeven, zijn de jongens in de 3e auto iets voortvarender. Ze vragen de gsm van de rijdende mama en gaan aan de slag. Al snel ontdekken ze dat het waarschijnlijk een oude Viking taal is en proberen met behulp van Google de vertaling te maken.

De welpen worden gedropt bij een golfbaan aan de andere kant van de Oude Maas, ook al in een prachtig natuurgebied. Daar maken ze kennis met Orm, een Viking met een enorm gevaarlijk uitziende grote bijl. Oeps, met hem moet je geen valse grappen maken.

Ze gaan aan de wandel en zien al snel stenen liggen met letters in dezelfde taal als die van de brief. Elke steen moet mee op deze barre tocht door de woestenij, dus de rugtasjes worden steeds iets zwaarder. De tocht lijkt te eindigen bij een pontje waarmee ze in een kwartiertje naar de andere kant van het water varen. Daar worden ze opgewacht door een kapitein die ze verder meeneemt over een fietspad langs de Oude Maas. Het valt mee, nog geen half uurtje later komen de welpen aan bij het scouting gebouw.

Ze krijgen een rondleiding door het gebouw, maken hun rugzakken leeg, krijgen allemaal een plek in een tent en maken hun bedden alvast op. Tegen de tijd dat ze met alle klusjes klaar zijn, staat het eten op tafel. Na het avondeten. het bijbehorende corvee en het versieren van het witte T-shirt dat dient als dagboek en elke dag gedragen wordt, moet toch echt die brief vertaald worden. De welpen zagen bij aankomst al overal witte kaartjes hangen met daarop een letter uit die vreemde taal. Nu gaan ze echt gericht zoeken naar de kaartjes om de brief te kunnen vertalen. De jongens uit de 3e auto hebben natuurlijk een voorsprong, maar zijn niet te beroerd hun kennis te delen. De taal blijkt Oud Futhark, een Viking taal. De brief komt van Koning Harald. Zijn clan wordt bedreigd door een andere clan en hij zoekt hulp om het tegen zijn vijand te kunnen opnemen. De welpen krijgen daarom de hele week allerlei opdrachten en spellen te doen waarmee ze kennis en ervaring kunnen opdoen om misschien Koning Harald te kunnen helpen.

Zo leren de welpen handelen tijdens een spannend spel waarbij Orm stiekem zwart geld in het spel brengt. Natuurlijk zijn de welpen daar gevoelig voor, niet wetende dat ze dat op het eind strafpunten gaat opleveren. De eerlijk verdiende goudstukken blijken meer waard te zijn dan het zwarte geld.
Ze leren een eenvoudige macramé knoop waarmee ze, als ze er meer ervaring mee krijgen, allerlei gebruiksvoorwerpen kunnen maken.
Ze maken allemaal een eigen ketting met behulp van hitte. Omdat we natuurlijk moderne spullen hebben, gebruiken we hiervoor soldeerbouten. Elke welp graveert op deze manier de eigen voorletter in het Oud Futhark in een houtje. Touwtje erdoor en ze hebben een ketting.
Omdat Vikingen geen moderne zwembaden hadden en er naast ons gebouw een veilige uitstulping van de Oude Maas ligt, spelen ze in het modderige water en vermaken zicht kostelijk met lekker vies worden. Later gaat de brandspuit erover en gaat iedereen onder de warme douche.
Een bioloog van het naast ons gelegen bezoekerscentrum Klein Profijt neemt de welpen en de leiding mee het natuurgebied De Staart in. Daar maken ze kennis met allerlei planten en de loslopende prachtige paarden en runderen met enorme horens. Best spannend om daar zo dicht bij in de buurt te komen. Deze zelfde meneer ontmoeten ze weer als ze het bezoekerscentrum bezoeken en daar van alles zien en leren over de natuur.
De welpen spelen een variatie op de Highland Games en rennen met stokpaardjes, gooien met palen en balanceren met bekertjes water op hun hoofd. Behendigheid en conditie zijn belangrijk als je een Viking Koning wilt helpen.
Omdat Vikingen uit het noorden kwamen en de zee gebruikten als snelweg, is behendigheid op het water ook belangrijk. Ze bouwen allemaal een bootje met satéprikkers, plastic zakjes en touw. Tijdens een spelletje zeeslag kunnen ze ook alvast hun tactiek uitproberen. Op dat moment stormt het buiten even heftig, dus het weer werkt mee, zeg maar.
Natuurlijk moeten de welpen ook zelf hun spullen en tenten kunnen opruimen. Dus ook dat wordt geoefend.
Op vrijdagmiddag komt er uiteindelijk een 2e brief van Koning Harald die natuurlijk eerst vertaald moet worden. Met behulp van de kettingen die ze eerder maakten en een vertaalblad, komen ze tot de ontdekking dat Koning Harald vrede heeft gesloten met zijn vijand. Samen bier drinken en feesten blijken ze leuker te vinden dan samen vechten. Hij bedankt de welpen voor hun inzet en vertelt ze dat ze in vrede huiswaarts mogen keren.
Eind goed, al goed dus. Na de laatste heerlijke maaltijd van Raksha komen de reisouders, pakken de welpen hun spullen en worden ze nagezwaaid door de leiding. Maar eerst nog even een ‘dansje’ met z’n allen uit het OAT…vraag de welpen maar wat dat betekent.

Het was weer een mooi kamp. Iedereen fijne zomervakantie en we zien elkaar weer op 31 augustus.