2 november natuurwerkdag

11 okt 2024

Op zaterdag 2 november is het landelijke natuurwerkdag en natuurlijk doet onze groep weer mee. Sterker nog, voor onze regio zijn wij dit jaar de uitvalsbasis. Dus deze keer geen gedoe met vervoer, maar gewoon ons eigen gebouw als startpunt, eindpunt en pauzeplaats. Wil je meer lezen over de natuurwerkdag, kijk dan eens op hun eigen website.

De kinderen die al wat langer lid zijn van de groep kennen het inmiddels wel, lekker een dag buiten buffelen met snoeischaren en zagen, wilgen knotten, stukken bos uitdunnen en meestal ook de weergoden weerstaan. Voor onze leden is het gewoon een onderdeel van ons programma. Daarom gaan we er van uit dat iedereen lekker meedoet. Voor de ouders is dit een uitgelezen kans ook eens een dagje mee te werken. Je zult er versteld van staan hoe leuk het is met je kind samen te werken, te ontdekken dat het meer kan dan je zomaar denkt, en ondertussen iets goeds te doen voor de natuur in je eigen omgeving.

Alleen bij extreem slecht weer gaat de natuurwerkdag niet door. Dus bereid je voor op wind, regen en modder, hoewel het best mee kan vallen en we tijdens het werken soms ook genieten van een lekker zonnetje. Droog en warm blijven is wel de kunst. Zorg daarom voor de juiste kleding, liefst in laagjes zodat je iets uit- of aan kunt trekken, net wat er nodig is. Alles moet wel vies mogen worden. Wees zo verstandig om een regenpak mee te nemen en die ook te gebruiken als het regent of de grond erg nat is. Trek schoenen of laarzen aan die tegen modder en nattigheid kunnen en waarin je voeten warm en droog blijven. Neem vooral ook werkhandschoenen mee (voor de kinderen zijn ze aanwezig). We werken met serieus gereedschap, hou het veilig.

Ouders die mee komen werken mogen ook andere gezinsleden meenemen. Denk wel na over wat een kind wel of niet kan en hoe lang het dit volhoudt. We werken van 10.00u tot 15.00u met tussendoor een lunchpauze. Meestal wordt er een hoop lol gemaakt tussendoor, dus de dag vliegt voorbij.

De organisatie van de natuurwerkdag, Landschapsbeheer Zeeland, wil zo snel mogelijk weten op hoeveel mensen ze kunnen rekenen. Dit heeft alles te maken met de indeling van het werk, de hoeveelheid gereedschap die nodig is, en natuurlijk met de catering, dit jaar weer door ons verzorgd. Iedereen die meewerkt, krijgt tussendoor een koek en tijdens de lunch een broodje knakworst of kaas en een beker soep. De rest van je lunch neem je zelf mee. Koffie, thee, limonade en warme choco wordt ook voorzien. Neem wel je eigen beker mee!

Dus, alles op een rijtje:

• 2 november van 10.00u tot 15.00u natuurwerkdag bij ons eigen gebouw
  • Geef aan de leiding door als je kind er helaas die dag niet bij kan zijn. Horen we niks, dan rekenen we op zijn/haar aanwezigheid
  • Geef aan de leiding door als je zelf mee komt werken (ouders)
  • zorg dat je iets voor 10.00u bij ons gebouw bent
  • in je rugzak zit een regenpak, fles water en lunch en natuurlijk je eigen beker voor soep, chocomelk, limonade, koffie of thee
  • volwassenen nemen hun eigen werkhandschoenen mee